Neem contact op met Albert Goossens als u meer wilt weten over Het geheim van de dingen, suggesties hebt voor verbetering of de methode geheel of gedeeltelijk in uw lessen wilt gebruiken.
E-mail: a.goossens@bonaventuracollege.nl
Over de auteur
Vanaf mijn kindertijd zijn mijn gedachten gevormd door verbeelding. Hoe ziet het leven in een ander land of in een andere tijd er uit? Wat is elektriciteit? Waarom vallen alle dingen naar beneden? Gedreven door nieuwsgierigheid denk ik na over wat er achter de waarneembare werkelijkheid schuilgaat. Mijn wil om te weten wat er omgaat in de wereld van de dingen heeft mij ertoe gebracht natuurkunde te gaan studeren en wetenschapper te worden aan de universiteit. Maar de wereld bevat niet alleen dingen. Het zijn de mensen met gedachten en gevoelens die gebeurtenissen betekenis geven. Vandaar dat mijn passie voor wetenschap samenvalt met mijn drang om mensen te bevragen over hun ervaringen en hun kijk op de wereld.
Na ruim 20 jaar wetenschappelijk onderzoek heb ik mijn aandacht verlegd naar het doceren van natuurkunde aan scholieren. Mijn enthousiasme om onbevangen en vragend in de wereld te staan wil ik delen met jonge mensen die aan het begin staan van hun ontdekkingsreis. Om hen op weg te helpen in de natuurkunde heb ik als docent aan het Bonaventuracollege in Leiden de lesmethode “Het geheim van de dingen” geschreven, waarin de kern van de natuurkunde centraal staat. Waar komt natuurkunde in essentie op neer? Welke vragen hebben in het verleden wel een antwoord gekregen en welke vragen nog niet? Wat zal de vooruitgang van de natuurkunde ons nog brengen?
Natuurkunde heeft de mens veel praktisch toepasbare kennis opgeleverd, maar dat is niet het doel van de natuurkunde als wetenschap. Een natuurkundige wil het geheim van de dingen doorgronden. Er zijn nog veel geheimen en nog veel meer vragen zonder antwoord. Met “Het geheim van de dingen” nodig ik iedereen uit om zich te verdiepen in de wereld om ons heen.
De methode is tot stand gekomen vanuit mijn ervaring als natuurkundedocent op de middelbare school. De opmerkzaamheid en scherpe vragen van mijn leerlingen hebben me steeds geïnspireerd om de methode te verbeteren. Behalve mijn leerlingen bedank ik mijn collega’s op het Bonaventuracollege: Bart de Graaf en Teresa Teixeira voor hun suggesties en adviezen. Daarnaast bedank ik Piet Ros (emeritus hoogleraar theoretische chemie) voor zijn steun bij het verbeteren van de eerste versie van de methode en Edgar Groenen (emeritus hoogleraar experimentele natuurkunde) voor het nauwgezet bestuderen en becommentariëren van de huidige versie. Bij het zoeken naar de juiste balans tussen correctheid en begrijpelijkheid van de behandelde natuurkunde heb ik dankbaar gebruikgemaakt van hun kritische vragen, aangereikte oplossingen en hulp. Ivo van Vulpen (hoogleraar deeltjesfysica en auteur van “De melodie van de natuur”) bedank ik voor zijn hulp bij het schrijven van het hoofdstuk “Elementaire deeltjes”. Het Bonaventuracollege bedank ik voor het in mij gestelde vertrouwen. Tenslotte dank ik alle dierbaren die mij moeten missen in de uren dat ik aan het schrijven ben.
Albert Goossens Leiden, 2020